Ett välbekant ansikte på campingscenen
Styrelseproffs, innebandyfarsa och årets campingföretagare. Peter Angergårds namn klingar bekant för de flesta i branschen. Trots att han inte hunnit fylla 50 år är han en av de verkliga veteranerna.
När Peter Angergård fick höra motiveringen till årets campingföretagare på SCR Svensk Campings årsstämma reagerade han med genuin förvåning. Han satt själv i juryn och kände inte alls igen motiveringen de kommit överens om. Istället hörde han Eva Werkelin läsa att priset tilldelades ”en mycket driven person som inte räds nya utmaningar.” Med glädje meddelade hon att priset som Årets campingföretagare år 2015 gick till Peter Angergård.
– De hade lurat mig totalt. Först trodde jag att hon läste upp fel motivering eftersom vi hade valt en annan vinnare. Det tog ett tag innan det gick upp för mig att det var jag som fick priset, berättar Peter Angergård.
Går sin egen väg
Åsa Camping & Havsbad, som Peter driver sedan 2008, har precis öppnat för säsongen när SVEA kommer på besök. En skäggig Peter Angergård är för dagen iklädd hockeykeps och grå luvtröja och ser ut som en blandning av fritidsklädd reklamare och campingägare. Helgen innan slog han på elen för säsongen och lagom till Valborg öppnade campingplatsen för gäster.
– Det är en ständig diskussion det där. Vi öppnar för säsongsgäster den 30 mars så att de kan komma hit och ställa i ordning allt tills vi öppnar. Mina kollegor i branschen kanske tycker att jag är korkad eftersom man ska ta betalt för nätter innan campingplatsen öppnar. Men jag tycker att gästerna ska få den servicen, säger han. Peter Angergård har alltid gått sin egen väg, inte bara med öppettider på campingplatsen. Han är utbildad i logistik och statistik Men till sina föräldrars förtret har han fortfarande inte skaffat sig vad han kallar ”ett riktigt jobb”.
– När jag fick priset frågade jag mina föräldrar om de minns att de brukade fråga när jag skulle skaffa mig ett riktigt jobb, men de förnekade att de ställt frågan, säger han med ett leende.
I campingbranschen började Peter Angergård i början av 1980-talet på Campingplatsen Gustavsvik, utanför uppväxtens Örebro. Trettiosex år senare är han en av de mest engagerade i branschen och är ordförande för både Camping Halland och Camping Västkust. Han är vice ordförande i SCR Svensk Camping, ledamot i Nordiskt Campingråd, styrelsesuppleant i Camping Key Alliance och sitter i styrelsen för europeiska EFCO. Ändå kallar han sig inte gärna för styrelseproffs.
– Jag brukar säga att jag saknar förmågan att hålla tyst och gillar att vara med och driva frågor. Jag går igång på utvecklingen att göra saker effektivare. Sen finns det saker som jag tycker är skoj som inte alla gillar. Som statistisk bearbetning och att göra marknadsanalyser. Det kanske kommer från min examen inom logistik, förklarar han.
Utmaningarna under hans 36 år i branschen har varit många: från att lära sig städa som 14-åring till att vara med och bygga upp Lisebergs campingplatser i Göteborg och att driva eget i Åsa de senaste sju åren. Ändå hittar Peter Angergård ständigt nya utmaningar.
– Idag är utmaningen att få gästen att komma tillbaka. I Åsa har vi 200 tomter och 85 säsongsgäster, vilket ger 115 tomter som ska beläggas, säger han, och förklarar vidare:
– Även om många kommer tillbaka kan man inte slå sig till ro och tänka att de kommer av sig själva. Man måste hela tiden finnas i bruset och det gäller att göra det i en lagom mängd. Istället för att lägga pengar på print försöker jag till exempel se till att hemsidan är sökoptimerad. Finns du inte på Google idag så finns du inte. Även om du har en mindre anläggning så måste du jobba med det digitala.
Gillar att möta människor
2015 är året då Peter Angergård blev Årets campingföretagare. Det är också året då han fyller 50 år. På frågan hur han ska fira behöver han inte lång betänketid.
– Jobba, säger han och skrattar.
– Det är en fredag, så det är en bra ankomstdag.
Egentligen vet jag inte om femtio är så mycket att fira. När man var ung tänkte man att femtio, det var ju gamla gubbar. Jag kan inte riktigt förlika mig själv med att vara en gammal gubbe, säger Peter Angergård.
Han pratar gärna och länge om att han trivs väldigt bra i campingbranschen och vad det är som gör att han trivs. Något Peter Angergård funderat mycket på i samband med att han fick priset som årets campingföretagare.
– Det är en fantastisk bransch att verka i. Annars hade jag inte varit kvar i 36 år. Det är omväxlande, med mycket möten med människor. Både små korta och längre ögonblick. Det är det som är själva grogrunden. Jag arbetade på Liseberg i 17 år och ju längre jag arbetade desto högre upp kom jag i hierarkin, vilket innebar att jag kom längre och längre bort från kundrelationen. Nu gör jag det mesta själv och är både vaktmästare och den som sköter städning, incheckning och gästrelationer. Det förstod jag inte att jag saknat förrän jag började här 2008.
– En annan viktig sak är nätverkandet och relationsskapandet inom branschen, och då närmast Camping Halland och Camping Västkust där många campingföretagare är som ens arbetskamrater. Utan detta nätverk skulle arbetet inte vara lika roligt, men utan gäster finns det ingen marknad, så de är viktigast.
Stannar kvar
När han pratar om framtiden är Peter Angergård mindre tydlig. Han vet att han vill fortsätta i den bransch han har kommit att älska, men han är inte säker på vad han gör om tio år.
– Jag kommer att jobba inom campingnäringen, men jag vet inte i vilken roll. Man måste våga förändra och bryta. Jag har haft förmånen att vara på tre vitt skilda företag: arbeta på en kommunal stor campingplats, och vara med att bygga upp Lisebergs campingplatser och nu driva en egen. Det är tre olika utmaningar som jag har med mig i bagaget, som jag hoppas ha nytta av även i framtiden.
Peter Angergård om:
Att klä sig i kostym ena dagen och träningsbyxor den andra.
– En gång kring millennieskiftet var jag på ledningsmöte på Liseberg. Då hade vi en strikt restaurangchef som alltid var elegant klädd. Han tyckte det var opassande att jag dök upp i flip-flops, shorts och T-shirt och sa att det måste bli bättre ordning på mig. Så jag slog vad om att jag klarade av att bära kostym och bar kostym på jobbet varje dag i nästan sju år. Det var skönt eftersom jag då visste vad jag skulle ta på mig.
På en campingplats gäller det att möta gästen på gästens nivå. Så jag trivs med att gå ledigt klädd, men korrekt enligt vår klädpolicy. Pondusen sitter inte i klädsel heller och om fler inom besöksnäringen skulle klä ned sig lite så skulle folk kanske känna sig mer välkomna. Varje roll har sin klädstil, men att våga variera är mitt råd!
En campingplats han aldrig glömmer:
– Den finns en som är outstanding i hela världen, Caravan Park Sexten i Sydtyrolen i Italien. Det är en fascinerande anläggning som ligger oerhört vackert mitt uppe på ett berg. Där finns två gourmetrestauranger och en camping med 300 tomter, samt en lyx-bastu och ett spa. Jag har varit där sju gånger; den var fantastisk redan på 90-talet och har inte blivit sämre.
Om Peter Angergård
- Född: 12 juni 1965 i Örebro.
- Bor: I Partille utanför Göteborg, i Åsa under säsong.
- Fritid: ”Just nu drivs jag mycket av innebandy eftersom min son spelar i Partille innebandy. Det tar mycket av min fritid, även om min fru förbjudit mig att engagera mig i föreningsstyrelsen”.
- Uppdrag: Vice ordförande för SCR Svensk Camping, Ordförande Camping Västkust, Ordförande Camping Halland, Styrelsemedlem i Nordiskt Campingråd samt europeiska branschorganisationen EFCO.
- Familj: Fru sedan 25 år och två barn, 16 och 17 år gamla.
- Favoritresmål: USA, ett land Peter ofta besöker, senast Florida i påskas med familjen.
Om Åsa Camping & Havsbad
- Boende: 200 campingtomter och tre vandrarhemsrum. Skulle gärna ha några stugor, men får tyvärr inget bygglov.
- Gästnätter: 53 000 per år
- Omsättning: 3,6 miljoner
- Anställda: 1 fast anställd och 11 säsongsarbetare
- Öppet: 150 dagar per år, från slutet april till slutet av september.
- Stjärnor: 3