Man måste tycka om att träffa olika sorters människor
Nästa missnöjda kund kan bli din nästa stamgäst! Ulf Nordentjell och hans kusin Björn som driver Karlstad Swecamp Bomstadbaden i Karlstad, pratar gärna i rubrikform. Ett trevligt första bemötande och rena toaletter, det är grunden för en bra campingplats!
Det är första februari och den värmländska vinterkölden biter i kinderna. Men det hindrar inte att det är full aktivitet på Swecamp Bomstadbaden. Hammarslag och såggnäll hörs från stugor som byggs, i spaanläggningen ångar det för fullt, fritidsfiskare vandrar ut på Kattfjorden för att borra sig några hål, och med väderprognosen i hand vet vi redan att samma fjord kommer att vara svart av långfärdsskridskoåkare under kommande helg.
Kattfjorden och den vidsträckta tallmon Sörmon har alltid varit karlstadsbornas mest populära rekreationsområde.
– Våra fäder startade campingen redan 1927, berättar Ulf och Björn över en kopp kaffe bakom receptionsdisken. Karlstadsborna kom hit spontant för att bada och tälta och efter ett tag byggde markägarna Nordentjell en liten kiosk nära stranden. Det var så allting började.
Efter förra årets ut- och ombyggnad av receptionen och butiken får gästerna ett trevligare mottagande. Fast den viktigaste faktorn är förstås Anita Nordentjell.
När ska man ha dubbelsäng om inte på semestern? Gästernas trivsel står i centrum på Bomstadbaden.
Mötte krisen med investeringar
1983 tog de båda kusinerna över.
– Det var i en blomstrande tid, minns Björn Nordentjell. Ända fram till slutet av åttiotalet var campingen väldigt stor i Sverige, sedan kom lågkonjunkturen i början av nittio och campingtrenden gick något nedåt, samtidigt som räntorna for iväg till 13 procent.
Trots tuffa villkor mötte Bomstadbaden krisen genom att investera.
– Vi har alltid fått god utdelning på våra satsningar framåt, konstaterar Ulf Nordentjell, och Björn fyller i:
– Något vi tjänade mycket på var att bygga ett modernt servicehus med hög kvalité med familjeduschar, campingkök och relaxavdelning för att möta dagens krav från gästen.
Men den allra bästa investeringen genom åren var att bygga självhushållsstugor och införa året runt-drift.
– Högsta möjliga tillgänglighet och året runt-drift är ju något vi jobbar med i Swecamp, säger Ulf Nordentjell som är ordförande i Swecamp. Och jag kan verkligen säga av egen erfarenhet att detta är faktorer som påverkar omsättningen och lönsamheten på ett helt avgörande sätt.
– Att arbeta i nätverk som SCR Svensk Camping, Swecamp och Camping Värmland är också något som stärker vår verksamhet både när det gäller kompetensutveckling och gemensam marknadsföring.
Nya toaletter och duschar bidrar till trivseln på Karlstad Swecamp Bomstadbaden.
Nordentjellarna slutar aldrig investera. I år blir det två nya stugor.
Tillgänglighet och enkel incheckning
I Bomstadbadens fall underlättas tillgängligheten av att Ulf och Anita Nordentjell bor intill campingen och tillsammans med Björn har jour via mobiltelefonen hela året.
Det är enkelt för gäster att checka in på egen hand via kodbox, sedan åker någon av Nordentjellarna förbi och tar upp betalning vid tillfälle, även mitt i vintern.
– Vi har nästan alltid några långliggare i stugorna över vintern, säger Ulf. I år har vi ett gäng tyskar som är här för att serva testförare från VW som kör runt på de värmländska vägarna i tre månader. I veckorna har vi en hel del resemontörer, och på helger är det ofta gäster som är här tack vare något evenemang i staden. Totalt på ett år har Bomstadbaden cirka 70000 gästnätter.
En bra affär?
– Ja det är bra inkomster, säger Ulf, men vill du något med din camping så finns det alltid ett investeringsbehov, så det gäller att hitta balansen hela tiden.
Lyckade investeringar
De senaste tio åren har det plöjts ner 12–14 miljoner i anläggningen, som i dag omsätter 8,5 miljoner.
Det nya köket är skinande blankt och har en trivsam inredning som lockar den ökande gruppen tältare att sitta kvar och umgås över matborden, spaanläggningen utnyttjas flitigt hela året och förra årets tillbyggnad av receptionen och butiken har lyft Bomstadbaden ytterligare ett snäpp i modernitet och servicenivå. Rent ekonomiskt är Bomstadbadens drömgäst en norsk familj med flera barn. De är de största spenderarna.
– Men tänker man bort pengarna så tycker jag om de flesta sorters människor, säger Ulf Nordentjell. Det måste man göra om det här ska vara kul och det tycker jag verkligen att det är!
– Jag brukar tänka att nästa missnöjda gäst kan med rätt bemötande förvandlas till din nästa stamgäst. Och för att skapa det bemötandet behöver man nog tycka om att träffa människor. På Bomstadbaden är inget omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Om Karlstad Swecamp Bomstadbaden
- Läge: 9 km Karlstad vid Kattfjorden (på Karlstads västra sida)
- Storlek: 15 hektar
- Antal campingtomter: 300
- Antal säsongstomter: 170
- Stugor: 48 året runt-öppna bäddar i åtta stugor
- Totalt: 160 bäddar i stugor och rum
- Säsong: Hela året
- Antal gästnätter: 70 000 • Omsättning: 8,5 miljoner (exkl. utarrenderad servering)
- Antal anställda: Fyra helårs, 15–20 säsongsanställda