Makalös tillväxt tog priset
Det skulle vara lätt att säga att framgången för Malmköpings Bad & Camping beror på femstjärniga servicehus och ett maximalt utnyttjande av marken. Men den som pratar med Jack och Carola Rydberg förstår att det även beror på annat.
Malmköpings Bad & Camping fick nyligen utmärkelsen Årets Campingföretagare av SCR Svensk Camping. De fick priset bland annat för att de utvecklat en mindre campingplats till en året-runt-anläggning med ökad omsättning och en femdubbling av gästnätterna.
– Ja, när vi tog över anläggningen 2004 hade vi åtta tusen gästnätter, som max har vi en säsong haft 50 000 sedan dess, berättar Jack Rydberg.
Det var tolv år sedan Jack och Carola Rydberg tog över. Då hade de själva varit gäster i tio år och hade många idéer kring vad en campingplats skulle vara och innehålla. Jack hade dessutom under flera år hjälpt den förra ägaren och tittat till anläggningen under vintern när den var stängd. De hade pratat om hur spännande det skulle vara att ta över.
– När erbjudandet kom, då sa vi ja direkt och redan första året hade vi öppet året runt. Vi ville testa om det fungerade, berättar Jack.
Många idéer
Och det gjorde det. Mellan 25 och 50 vintergäster kommer varje år. Dessutom fyller paret Rydberg på genom att erbjuda boende till hantverkare som kommer till bygden.
Den här första vintertesten blev början på en spännande resa. Äntligen skulle de få möjlighet att med sina egna idéer skapa en anläggning precis så som de ville ha den. Ett arbete som inte stått still en enda minut sedan dess. Här pulserar idéerna.
– Ja, jag vet att vi nog håller på med alldeles för många projekt, men det är så roligt. Vi är ganska många anställda, men när vi har möten om nya idéer då brukar de skratta och fråga när alla de andra kommer. Idéerna tar ju aldrig slut när man vill förändra, säger Jack Rydberg.
Carola och Jack Rydbergs utvecklingsiver har inte stått still en enda dag sedan de tog över campinganläggningen 2004.
Byggde ut mot sjön
De stora förändringarna började med servicehuset som var nedslitet och i behov av renovering. Ett beslut om tomträtt från kommunen gjorde det möjligt att bygga ett helt nytt på 240 kvadratmeter. Ett servicehus precis så som Jack och Carola hade önskat när de själva var gäster. Förutom en mysig miljö med fräscha utrymmen för dusch och toalett, finns här möjlighet att låna kastruller, tallrikar och bestick och äta i en matsal.
– Vi har även kylskåp som gästerna kan använda. Det har varit väldigt uppskattat, konstaterar Jack.
Vid påsk 2006 stod servicehuset klart och bara ett år senare belönades det med fem stjärnor enligt Svensk Campingstandard.
Men Jack och Carola Rydberg lät sig inte nöjas. Under några år hade de fått använda kommunens mark ner mot sjön, men platserna var inte riktigt bra eftersom marken lutade. De ansökte hos kommunen om att få plana ut området.
– Kommunen sa ja. Då byggde vi det vi nu kallar Solkusten. Det är terrasser ner mot sjön där man kan njuta av solnedgången på kvällen, berättar Jack Rydberg.
Under byggnationen skulle 60 dumperlaster med jord köras bort. Då fick de idén att istället lägga jorden på ett område som kallades kullen. Kullen planades ut och gjordes större och fyra lastbilslaster med rullgräs rullades ut.
Stora investeringar
Och så har det fortsatt. Vinsterna har återinvesterats i anläggningen och marken har rensats och gjorts iordning ända ut i hörnen. Stora investeringar har gjorts i infrastruktur, som vatten och avlopp.
I år har restaurangen fått ett riktigt restaurangkök och kontrakt är skrivit med några erfarna kockar. Och till sommaren kommer ett tält med utomhuskök att sättas upp. Här avlöser den ena idén den andra och bidrar till att locka gäster.
Anläggningen har 100 tomter, tio stugor och ett vandrarhem med sju rum som lockar gäster året om. Här finns något att göra för alla.
Det femstjärniga servicehuset har inte bara mysiga utrymmen, här finns också möjlighet att låna kastruller, tallrikar och bestick.
En femdubbling av gästnätterna och en utveckling till året-runt-öppet gav paret Rydberg utmärkelsen Årets Campingföretagare 2016.
Alltid något på gång. Är det inte marknad i köpingen kan gästerna hitta andra spännande aktiviteter. Äventyrsgolf är en.
Den terrasserade ”Solkusten” ner mot sjön. Här kan gästerna njuta av sol, bad och vackert landskap en varm sommardag.
Mun till mun
KronoCamping Lidköping marknadsför sig främst genom den egna webbsidan, Camping.se och Swecamp samt i sociala medier. Företaget skickar också ut nyhetsbrev till kundregistret tre gånger om året. Men den allra bästa marknadsföringen tycks vara ryktet.
– På sommaren har vi många nykunder som har hört genom andra att det är bra här, säger Pernilla Söderström.
Vad är det då som är så bra på KronoCamping Lidköping? Förutom läget och alla aktiviteter spelar säkert företagets fokus på att försöka hålla allra högsta servicenivå en stor roll. Sommarpersonalen består av mer än 50 personer, varav hälften är nya varje år. De som börjar som 16-åringar stannar oftast flera somrar. Men Pernilla Söderström har börjat ta in fler och fler 18-åringar, även om hon inte får behålla dem lika länge.
Välutbildad personal
– Vi märker att det blir svårare och svårare för personalen. Vissa gäster kräver mer och de är inte alltid snälla utan kör över personalen. Det är tufft för de riktigt unga. Vi vill ju att vår personal ska få en bra sommar, säger hon.
Därför utbildas personalen i värdskap, företagets förväntningar och mål. Personalen jobbar tätt ihop och alla områden är lika viktiga, oavsett om det är städning av servicehus, barnaktiviteter eller reception.
– Det är väldigt viktigt att gästerna får ett bra intryck av campingplatsen. Vi säger till de anställda att allt ska vara en upplevelse för gästen.
Malmköpings Bad & Camping
Belägen 700 meter från Malmköpings centrum i Flens kommun, Sörmland.
- Antal tomter: 175 (kan expanderar med ytterliga 75 platser).
- Antal stugor: 10.
- Gästnätter: 35 000 (2013: 50 000).
- Service: Restaurang Stinas Café & Mat, minilivs, bastu, båtuthyrning, äventyrsgolf, beachvolleyboll, boule, tennis och fiske.
- Stjärnor för servicehus: 5
- Stjärnor i klassificeringen: 4
- Anställda: 4 året runt, 11 säsongsanställda.