Vår campingplats går riktigt bra en halvkass sommar

Stockholm Swecamp Flottsbro har två starka säsonger – den ena på campingplatsen och den andra i backen. Följ med till anläggningen som bara kan växa åt ett håll: på höjden.

I en vacker sluttning ner mot Albysjön ligger Stockholm Swecamp Flottsbro. Och strax bredvid lutar det ännu mer, där den 103 meter höga skidbacken reser sig. I början av november är här lugnt och tyst, men man kan tydligt ana att det blir full snurr både sommar och vinter. I Flottsbrogården står skidor och pjäxor på rad och väntar på uthyrning.

– En helgdag på vintern då det är som mest folk har vi 3 500 gäster i backen, säger anläggningschefen Andreas Häggqvist.

Del av OS-satsning

Han har nyligen fått ge intervjuer i radio och tidningar om idén att Flottsbrobacken ska ingå i den svenska OS-satsningen inför 2022. Planen är då att backen ska höjas till mer än det dubbla – 210 meter.

– Det är fantastiskt spännande. Den nuvarande backen är höjd från 60 meter till 103 meter, så det är ingen omöjlighet. Rent tekniskt går det att genomföra, men det är inget vi klarar av att finansiera själva. Ansökan ska vara inne i mitten av mars 2014. Framöver kommer vi att involveras mer i OS-arbetet.

Topp 20 i Sverige

Även om tanken på OS lockar, är verkligheten nog så intressant på Flottsbro. Anläggningen, som började utvecklas kring 1990 och har historia tillbaka till 1950-talet, har sina största inkomster från skidåkningen. Den står för två tredjedelar av omsättningen. Backen brukar öppna till jullovet och stänger tre månader senare. Sedan den byggdes har backen bara helt stängd under två säsonger. Flottsbro ligger normalt inom topp 20 i Sverige när det gäller antalet skiddagar. Skidgästerna kommer nästan alla från närområdet och många är nybörjare.

– Flottsbro är attraktivt prismässigt för barnfamiljer. Barnen orkar åka 2–3 timmar. Om du åker med hela familjen till Sälen eller Åre kan det ju gå 30 000–40 000 kronor innan ni ens har ätit. Här kostar motsvarande tid kanske 5000–6000 kronor. Dessutom finns möjligheten att åka till Heron City eller Skärholmen och shoppa eller ta en utflykt in till Stockholm.

Det är dock inte många som väljer boende för skidåkningen utan nästan alla är daggäster. Det är i stort sett bara byggarbetare som är vintersäsongsboende. Dessutom tas halva campingplatsen i anspråk för parkering.

– Vi marknadsför inte campingplatsen för skidåkning. Det är fullt i backen ändå. Men varje år får vi några gäster från England. Jag vet inte hur de har hittat oss. De flyger in till Skavsta och tar en skidweekend här med en och en halv dag skidåkning och en dag sightseeing i Stockholm, säger Andreas Häggqvist.

Campingboendet ger stabila intäkter

De största pengarna drar Flottsbro in en bra vinter, men campingplatsen ger stabilare intäkter. Där börjar säsongen i mitten av maj.

– Från första juli har vi 6–8 veckor med lapp på luckan. Det finns relativt lite campingplatser i Stockholmsregionen jämfört med behovet, säger Andreas Häggqvist.

Campingplatsen kan inte få mer mark, eftersom Flottsbro är omgivet av naturreservat. Men inget hindrar utveckling av det område som finns. Framför allt ser Andreas Häggqvist ett ökad efterfrågan på stugor med högre standard. Han tror också att kampen mot hotellen hårdnar.

– Det har byggts många hotell i regionen och det blir en prispress på rum på sommaren. Den som väljer stuga på grund av priset står och väger nu och väljer hotell allt oftare. Vi skulle vilja jobba mer med flexibel prissättning, som hotellen gör, men de bokningssystem för camping som finns kan inte hantera det än så länge.

Hoppas på dålig sommar

Hälften av sommargästerna kommer från Sverige, 20 procent är norrmän och 10 procent tyskar. Sedan kommer nederländarna och resten. Tidig höst kan det komma äldre par från Nederländerna och Tyskland om vädret är fint. Annars är Andreas Häggqvist faktiskt nöjd om sommarvädret inte blir alltför njutbart.

– Vår campingplats går riktigt bra en halvkass sommar, då folk inte vill ligga på en klassisk sommarcamping vid havet. Stugorna är inte lika känsliga, men på campingplatsen märker vi av om det är för vackert väder. Fast det låter ju lite bisarrt att man går och hoppas på en halvkass sommar, säger han och ler.

En fullbelagd vinterdag hyr Flottsbro ut 1000 set skidutrustning – på två timmar.

 

Under vintern försöker chefen Andreas Häggqvist att åka i backen åtminstone en gång i veckan. Det ger ett bra gästperspektiv, tycker han.

Storstadscampingen ligger vackert med utsikt över Albysjön och höghusen på andra sidan.

Andreas Häggqvist jobbade på Flottsbro första gången som 15-åring. Sedan 2005 är han chef för hela anläggningen.

Stockholm Swecamp Flottsbro

  • Skidanläggning och året runt-öppen campingplats i Huddinge, cirka 1,5 mil söder om Stockholm.
  • Antal tomter: 66.
  • Antal stugor: 55 varav 13 utan vatten och avlopp (totalt 380 bäddar).
  • Stjärnor i klassificeringen: Tre.
  • Fallhöjd i stora backen: 103 meter (länets högsta).
  • Antal nerfarter: 5.
  • Antal skiddagar: 112 000 säsongen 2012/2013.
  • Anställda: Åtta året runt-anställda, sju extra på heltid på sommaren, 40 extra heltidstjänster på vintern. Årssnittet är 17 heltider.
  • Service: Restaurang (drivs av ett cateringföretag), bangolf, kanotuthyrning, skiduthyrning, lekplats, butik med mera.
  • Omsättning: Genomsnittlig omsättning på boendet är 4–6 MSEK, på skidanläggningen upp till 13 MSEK (i värsta fall noll kronor om vintervädret uteblir).
  • Ägare: Huge Fastigheter AB (Huddinges kommunala fastighetsbolag).
  • Anläggningschef: Andreas Häggqvist.