Publicerad 2024-10-14

Camping förstahandsvalet för sommarens tyska turister i Sverige

Färsk statistik från Tillväxtverket visar att 51 procent av alla tyska turister bodde på en campingplats under sitt besök i Sverige under juni till augusti 2024. Och det är naturen och utomhusupplevelserna som lockar.

Den tyska turismen fortsätter att öka i Sverige och det är campingplatserna som ökar mest. Tillväxtverkets statistik visar att antalet tyska gäster på Sveriges campingplatser ökade med 12 procent sommaren 2024 jämfört med samma period 2023. Det är också första gången som mer än hälften (51 procent) väljer camping framför andra turistboenden.

-Sverige har blivit en populär campingdestination på den viktiga tyska marknaden och vi har mycket som möter målgruppens semesterönskemål, säger Martin Juhos som är vd på SCR Svensk Camping.

Malmö ligger bara 37,5 mil från Hamburg och de flesta tyska campingturister stannar i södra Sverige. Västkusten, ostkusten och Skåne är populära regioner. Men även långt uppe i norr rapporteras om betydligt fler tyskar i år jämfört med föregående år. På Arctic Camp Jokkmokk, bara 15 kilometer från polcirkeln, har man under flera år vant sig vid allt fler tyskar som gäster, och i år blev ökningen 12 procent.

-Tyskarna kommer hit framför allt för naturupplevelserna. Många söker efter norrskenet vilket har varit fantastiskt nu i september i år, säger Pia Emretsson, chef Arctic Camp Jokkmokk.

Camping är även förstahandsvalet för turister från Norge och Nederländerna när de besöker Sverige under sommarmånaderna.

-Konkurrensen är hård och den internationella marknadsföringen har därför hög prioritet för oss. Det är ett långsiktig arbete som handlar om att skapa intresse för Sverige som campingdestination och om att underlätta för internationella gäster att kunna planera och boka sin resa, säger Martin Juhos.

SCR Svensk Camping har under de senaste åren ökat marknadsföringsinsatserna i Tyskland tillsammans med den tyska motor- och reseorganisationen ADAC. Samarbetet omfattar bland annat att 30 000 campingtomter och 2 500 stugor har blivit bokningsbara på Tysklands största bokningssajt genom en integration med SCR:s bokningssajt Camping.se. Inför 2025 utökas samarbetet till att även omfatta Nederländerna.

Inför säsongen 2024 gjorde SCR Svensk Camping en marknadsenkät bland tyska gäster som besökt eller vill besöka Sverige. Resultatet från undersökningen visade att 81 procent väljer Sverige för naturen och utomhusupplevelserna. Den visade också att många var mycket nöjda med sin senaste semester i Sverige. Sju av tio tyska turister gav Sveriges campingplatser högsta betyget - en "femma".

Så bor de tyska turisterna i Sverige
-Campingplatser, 51 procent
-Stugor och lägenheter, 22 procent
-Hotell, 21 procent
-Vandrarhem, 4 procent
-Stugbyar, 2 procent

Avser andel av totalt antal gästnätter för tyska turister i Sverige under perioden juni-augusti 2024.
Källa: SCB / Tillväxtverket

Martin Juhos, vd SCR Svensk Camping, martin.juhos@scr.se, +46 70-398 64 48

Pressbilder finns att ladda ner i vår bildbank

SCR Svensk Camping hjälper svenska och internationella turister att hitta och boka de bästa semesterupplevelserna på Sveriges campingplatser. Vi samlar mer än 300 campingplatser, deras ledare och medarbetare i en gemensam branschorganisation för att möjliggöra erfarenhetsutbyte, påverka omvärlden och driva gemensam utveckling med målet att skapa Europas bästa destination för vår målgrupp. På uppdrag av våra medlemsföretag erbjuder vi vår bransch och deras destinationer tjänster inom marknadsföring, försäljning och branschutveckling.

SCR Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största webbplats för inspiration och bokning av campingboende, samt Camping Key Europe, ett digitalt förmåns- och incheckningskort som används av mer än 200 000 gäster i Sverige.