Årets campingföretagare finns i Bohuslän
Under campingbranschens årliga gala delades priser ut till näringens framstående aktörer. Det prestigefyllda priset ”Årets campingföretagare” gick i år till Hafsten Resort i Bohuslän. Också campingföretagare från Västerbotten, Skåne, Småland, Halland och Dalarna belönades.
SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. I veckan samlades medlemmar från hela landet för årskonferens och 50-årsjubileum i Göteborg. Konferensen avslutades med att framstående företagare uppmärksammades.
- Det är fascinerande att få ta del av den starka drivkraft och framtidstro som bubblar i vår bransch, säger Eva Werkelin, tidigare styrelseordförande i SCR Svensk Camping.
Det mest prestigefulla priset, "Årets campingföretagare", gick till Ingela Grytfors och Kjell Karlsson som tillsammans driver Hafsten Resort i Bohuslän. De får priset för att de under en lång rad år satsat på utbyggnad och utveckling av anläggningen. Idag är Hafsten Resort en i stort sett komplett året runt-anläggning med fem stjärnor i SCR Svensk Campings klassificering. Återväxten i familjeföretaget verkar också säkrad vilket kan betyda fortsatt utveckling i samma anda.
Här följer samtliga pristagare:
Årets campingföretagare är Ingela Grytfors och Kjell Karlsson, Hafsten Resort, Uddevalla. De belönas för att genom kreativitet och nytänkande ha skapat en modern campinganläggning - som är öppen året runt.
Årets innovatör är Lasse Sörensson, Kronocamping Saxnäs-Öland. Genom finurlighet och nätverkande med kommun samt leverantörer kunde anläggningens viktiga poolinvestering användas trots rådande vattenbrist för hela destinationen.
Årets marknadsförare är Asta och Jörgen Nystrand, Röstånga Camping & Bad. Genom en väl genomtänkt strategi har man lyckats bli en av de mest framgångsrika anläggningarna inom sin nisch – barnfamiljer.
Årets ledare är Louise Söderlund, Isaberg Mountain Resort, Hestra. Louise är omtyckt och mån om sin personal och backar inte att genom hårt och målinriktat arbete visa vägen i sitt ledarskap. Det goda ledarskapet har gjort att Isaberg Mountain Resort starkt positionerat sig som en åretruntanläggning.
Årets branschförflyttare är Nils Gordh, Destination Apelviken, Varberg. Pristagaren har i decennier flyttat gränserna genom stort och ärligt engagemang i campingnäringen. Nils lämnar sällan någon oberörd i sitt engagerande sätt, men han flyttar ständigt branschgränserna.
Årets unga företagare, stipendiet ”Tummen upp”, gick till Stephanie Yxerius, Siljansbadets Camping och Rättviks Camping. Stephanie har utvecklats i rask takt - både i sin roll som ledare och i sitt affärsmannaskap. Hon bemöter både kollegor och gäster med en genuin värme och hjälpsamhet.
Priserna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson och tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas. Juryns motiveringar finns längre ner i pressmeddelandet.
Pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder
Kontakta gärna:
Eva Werkelin, 070 766 64 61, eva@ewc.nu
Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping, 0702 82 32 98, lars.isacson@scr.se
Juryns motiveringar och kontaktuppgifter till pristagare
Årets campingföretagare - Ingela Grytfors & Kjell Karlsson, Hafsten Resort, 0522-64 41 17, info@hafsten.se
”Årets pristagare har genom decennier målmedvetet arbetat med att utveckla sin anläggning. Utvecklingen har framskridit år efter år där varje delprojekt har valts med stor omsorg. Med kreativitet och nytänkande har en modern campinganläggning skapats som är väl värd att besökas flera gånger om - året om! Ett stort engagemang för hemorten ger pristagaren en stark förankring i regionen, såväl som hos sina gäster och besöksnäringen i övrigt. Återväxten inom detta familjeföretag är god och borgar för att utvecklingen kommer att fortskrida med nya idéer, byggnationer och aktiviteter hos denna fullfjädrade campingresort! ”
Årets innovatör - Lasse Sörensson, Kronocamping Saxnäs/Öland, 070-554 55 95, lasse@kcsaxnas.se
”Årets pristagare har verkat i olika roller inom campingbranschen och har funnits i ledande funktioner sedan 1980-talet. Med en gedigen kunskap ställdes pristagaren inför en av sina största utmaningar inför säsongen 2016, en utmaning som fler också kommer att ställas inför i framtiden – vattenbrist. Lasses finurlighet och nätverkande med kommun samt leverantörer ledde till att den viktiga poolinvesteringen kunde användas trots rådande vattenbrist för hela destinationen. Poolen fylldes med havsvatten och genom en nyinvestering i pumpar och material gjordes detta möjligt. I ett led att förekomma vattenbristen genomfördes flera andra besparingsåtgärder och investeringar i vattenbesparande åtgärder. Campingplatsens gäster har blivit anläggningens vattenambassadörer och tycker att vattnet är mjukare och fräschare att bada i. Lasses innovation har gett flera priser och den kommer vara förebild för lång tid framöver.”
Årets marknadsförare - Asta och Jörgen Nystrand, Röstånga Camping & Bad, 0435-910 64, nystrand@msn.com
”Årets pristagare har genom ett aktivt och målinriktat arbete skapat en campinganläggning som tilltalar och lockar målgruppen barnfamiljer. Genom ett gediget arbete och en väl genomtänkt strategi samt smart marknadsföring har man lyckats bli en av de mest framgångsrika anläggningarna i denna nisch. Framgångsfaktorerna är många och med ett oförtröttligt engagemang och glöd för sitt arbete har resultatet blivit att campingplatsen lockar barnfamiljer från hela Europa. Resultatet är ökad beläggning och trogna gäster som återkommer ofta.”
Årets ledare - Louise Söderlund, Isaberg Mountain Resort, 0370-33 93 01, louise@isaberg.com
”Årets pristagare finns alltid tillgänglig för sin personal och sin omgivning. Louise är omtyckt och mån om sin personal och backar inte att genom hårt och målinriktat arbete visa vägen i sitt ledarskap. Det goda ledarskapet har gjort att Louises anläggning starkt positionerat sig som en åretruntanläggning och den tidigare vinterdestinationen är nu störst som sommardestination. De fem senaste årens målmedvetna investeringar har börjat ge resultat och genom nya investeringar kommer beläggningen att öka ytterligare. Isaberg Mountain Resort är en mycket viktig destination och tillgång för bygden och är kommunens näst största arbetsgivare.”
Årets branschförflyttare - Nils Gordh, Destination Apelviken, 070-513 43 94, nils.gordh@apelviken.se
”Årets pristagare har i decennier flyttat gränserna genom stort och ärligt engagemang i campingnäringen. Pristagaren är något av en konstnär avseende nätverkande och har med en aldrig sinande energi drivit utvecklingsfrågor i kommun, region, bransch och sin egna anläggning. Och framför allt; med stor generositet, vilja att dela med sig och förmåga att skapa samarbeten är Nils Gordh en förebild för hela besöksnäringen. Nils lämnar sällan någon oberörd i sitt engagerande sätt, men han flyttar ständigt våra branschgränser.”
Årets unga företagare – Tummen upp - Stephanie Yxerius, receptionsansvarig på Siljansbadets Camping och Rättviks Camping, 076-772 22 75, stephanie.yxerius@rattvikscamping.se
”Årets pristagare gjorde sin första campingsommar som artonåring och efter några år inom restaurangbranschen i annat företag headhuntades Stephanie tillbaka till campingbranschen. Hårt arbete, stor ansvarskänsla och sann serviceanda lönar sig; det som började som säsongs- och extraarbete övergick i en tillsvidareanställning i en ansvarsroll på två anläggningar. Stephanie har utvecklats i rask takt - både i sin roll som ledare och i sitt affärsmannaskap. Stephanie bemöter, både kollegor och gäster, med en genuin värme och hjälpsamhet. Hennes sätt att sprida glädje på sina anläggningar genom att bry sig om människor samt att alltid tänka på företagets bästa. Stephanie är ett skolboksexempel på att alltid ge det lilla extra och ge service i världsklass! ”
SCR Svensk Camping
Camping är Sveriges största semesterboende. Under semestersäsongen juni-augusti bor nästan hälften av alla övernattande turister i Sverige på en campingplats. Totalt hade branschen 15,5 miljoner gästnätter under 2015.
SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.